Podezřelý odesílatel
- E-mailová adresa odesílatele neodpovídá oficiální doméně organizace (např. místo @banka.cz je použito @bank-security.com).
- Doména je často podobná, ale obsahuje překlepy (např. @paypall.com místo @paypal.com).
- Odkaz v e-mailu vede na úplně jinou doménu
- Zkontrolujte, kam odkaz skutečně směřuje. Přejeďte nad odkaz myší (neklikejte!) a podívejte se na cílovou URL.
- URL často obsahuje podvodné domény, například: http://secure-login-banka.com místo https://www.banka.cz.
Phishingové e-maily často vytvářejí pocit naléhavosti nebo strachu, například „Váš účet bude zablokován“ nebo „Okamžitě zaplaťte dluh“.
Jak postupovat?
Pokud si nejste jistí, že jde o Phishing:
- Neklikejte na odkazy - obecně platí, že byste v e-mailu neměli nikdy klikat na neznámé odkazy.
- Neodesílejte žádné své data.
- E-mail nahlaste na Vaše IT oddělení.
Pokud si jste jistí, že jde o Phishing:
- E-mail nahlaste:
Ve většině e-mailových klientů existuje možnost označit e-mail jako Phishing nebo spam.
Pokud je to firemní prostředí, nahlaste e-mail IT oddělení. - Neodpovídejte a nic nestahujte:
Ignorujte jakékoliv výzvy k akci, neodpovídejte na e-mail a nestahujte přílohy. - Odstraňte e-mail
Po nahlášení můžete e-mail odstranit, aby se minimalizovalo riziko náhodného kliknutí.
Prevence Phishingu
- Používejte dvoufázové ověření (2FA) na důležitých účtech.
- Udržujte své systémy a antiviry vždy aktuální.
- Buďte ostražití vůči e-mailům, které vypadají neobvykle, i když jsou od známých odesílatelů.
- Žádná banka Vám nikdy neposílají žádné odkazy s přihlášením do bankovnictví.
- Telefonicky ověřujte.
- Pokud si nejste jistí nikdy neklikejte na odkaz
- Kontrolujte mailové adresy odesílatele
Chcete se dozvědět více?
Kontaktujte nás pro konzultaci obchod@eabm.cz nebo telefonicky na 777 027 509.