Vývoj internetového rezervačního systému pro RC Sepetná

Vývoj internetového rezervačního systému pro RC Sepetná

Vyvinout internetový rezervační systém, který je plně propojen s vlastním, na míru napsaným informačním systémem je projekt hodný programátorského Hercula. Podívejte se ve zkratce, jak vývoj takto komplexního systému probíhal.

 Rezervační systém RC Sepetná

RC Sepetná používá vlastní rezervační systém, který jim byl vyvinut zcela na míru a je v mnoha věcech unikátní. Na předchozí verzi internetových rezervací jsme se také podíleli, ale spíše graficky, jelikož veškeré funkce byly zabaleny do databázových procedur. V nové verzi jsme se již však ponořili mnohem hlouběji.

Rezervacni system

Od Wireframu ke grafice

Wireframe byl součástí všech nových webů RC Sepetná a nemohl tedy chybět ani u tohoto nejzásadnějšího projektu. Inspirací pak byl Booking, ze kterého jsme si společně vzali to nejlepší, ale vyřešili i věci, které Booking, díky své rozsáhlosti a univerzálnosti, nemůže umět vyřešit.

I tak jsme všichni tušili, že jsme nemohli myslet na všechno. A byla to pravda. Společně s pracovníky RC Sepetná jsme spoustu věcí opakovaně prodiskutovávali, prováděli malé uživatelské testování a strávili spoustu času na společných projektových schůzkách.

S hotovým wireframem musel grafik “jen” začlenit rezervační systém do grafického layoutu RC Sepetná.

První testování

Než jsme se pustili do samotné tvorby, museli jsme společně otestovat, zda rezervační systém bude umět zpracovat naše nové kombinace jako např.:

  • rezervaci více ubytování napříč středisky,
  • rezervaci balíčků a ubytování.

Testování nebylo úplně jednoduché a provádělo se výhradně pomocí docela složitých SQL dotazů. Až po tomto otestování bylo možné začít se samotným vývojem celého systému.

Hledání volných termínů

Při vývoji bylo prvním krokem zrušení databázových procedur, které byly velice komplexní a díky tomu i pomalé. Několik dnů (možná i týdnů) tak programátoři seděli nad haldami papírů, ve kterých měli samotné struktury databáze a samotná data.

Popsali několik tabulí, aby našli primární logiku a následně hledali to nejlepší řešení. Nebudeme zde hledání dále rozepisovat, jen zmíníme výsledek: Při hledání volných ubytovacích termínů, se prvně ptáme na obsazené pokoje. Ano, logika je zcela opačná, ale mnohem rychlejší.

Parsování dat

Hledání volných termínů je stěžejním prvkem celého rezervačního systému a je to ve výsledku jedna komplexní funkce, která připraví veškeré informace pro všechny stránky. Právě proto byla důležitá rychlost.

Když už jsme měli “surová” data o obsazenosti, potřebovali jsme je nějak rozumně zpracovat. Jen pro představu, kdybyste tyto základní data vytiskli, nestačilo by Vám 500 listů kancelářského papíru.

Data jsme však potřebovali mít v jedné podobě pro celý systém, jelikož RC Sepetná zvažovala přechod na jiný rezervační systém a my nechtěli začínat od začátku.

Ubytování hotovo

Základní rezervaci ubytování jsme měli hotovou docela brzy a RC Sepetná ji mohla testovat. Abychom však během testování nezahltili recepci testovacími rezervacemi, tak v této fázi jsme pouze informovali o úspěšné rezervaci, samotnou rezervaci jsme však neukládali. Jelikož vše fungovalo, přešli jsme na řešení ubytovacích balíčků, o kterých se velice diskutovalo.

Rezervacni system 2

Ubytovací balíčky

RC Sepetná nabízí spoustu zajímavých ubytovacích balíčků (osobně jsem jich několik již využil) a i ty jsme chtěli nabízet online. Tedy přesněji jsme je v internetových rezervacích nabízeli, ale byly velice “problematické”.

Proto zde velice mnoho času zabralo nejen technické řešení, ale hlavně společný návrh funkčnosti. Diskutovalo se opravdu o velkém množství řešení a padla i možnost zrušení těchto balíčků, nakonec se nám však podařilo připravit ideální řešení jak pro RC Sepetná, tak pro jejich klienty.

Dvě verze balíčků

Nakonec jsme vytvořili dvě verze nabízených balíčků:

  1. pevně nabízené k pokoji/ubytování
    např. k pokoji Lux je speciální romantický pobyt,
  2. volné balíčky k pokoji/ubytování.

Právě řešení volných balíčků k ubytování je něco, čím RC Sepetná předběhla rezervační systémy všech ostatních. Nabízí ji to především větší variabilitu nabídky, ze které si může vybrat opravdu každý.

Balíčky vrací úder

Přestože jsme tímto balíčky měli technicky navržené, graficky k této části nebyla ani řádka a tak začlenit tuto novou sekci nebylo vůbec jednoduché. Nakonec se nám to však společně s grafikem podařilo.

Testování

I když budete mít na testování spoustu času, nikdy neotestujete vše. V tomto případě byl navíc problém v tom, že jsme sami nedokázali rezervační systém otestovat. Je tam příliš mnoho kombinací, které RC Sepetná může vytvořit. A právě proto hlavní podíl na testování měli zaměstnanci RC Sepetná.

Rezervacni system 3

Spuštění

Samotné spuštění bylo naplánováno na víkend. Kvůli provázanosti internetových rezervací a webů RC Sepetná, to nebyla jednoduchá operace. Co šlo, připravili jsme dopředu a zautomatizovali (primárně přes git).

Přestože se vše nahrálo v pořádku, vše jsme důkladně testovali.

Závěr

Kompletní přepis internetových rezervací pro nás byla výzva. Hlavně původní předpoklad se ukázal jako zcela nereálný, jelikož jsme s RC Sepetná spoustu věcí vymýšleli až za pochodu. Od původního plánu jsme se v některých věcech velice odklonili a spoustu věcí i přidali (namátkou jsme velice rozšířili možnosti doplňkových služeb).

Nyní, společně s RC Sepetná, sledujeme přicházející rezervace, opravujeme případné chyby a především si sepisujeme požadavky na internetové rezervace 2.0.


Vyzkoušejte internetové rezervace na adrese rezervace.sepetna.cz.

 

Sdílet článek:
Autor:
Václav Dobiáš

Vedoucí internetového oddělení

 dobias.vaclav@eabm.cz
 +420 777 027 504

Novinky eABM

Novinky nejen ze světa IT
František Fajna | 11. listopad 2024

Potřebujete notebook pro práci, školní počítač pro děti nebo zařízení pro celou rodinu? V naší nabídce naleznete široký výběr kvalitních produktů za skvělé ceny.

Václav Dobiáš | 30. říjen 2024

Jednou z našich klíčových služeb, kterou našim klientům poskytujeme, je monitoring a aktivní řešení vzniklých problémů. Dnes vám přinášíme ukázku z praxe, kdy se klienti o problému nejen nedozvěděli, ale ani je výpadek díky naší službě monitoringu nijak v provozu neomezil.

Václav Dobiáš | 22. říjen 2024

Pokud jste někdy používali Google Workspace, možná jste se setkali s možností zápisu e-mailu se znakem “+” v adrese, například dobias.vaclav+eabm@eabm.cz. Možná ale nevíte, že tato funkce je dostupná také v Microsoft 365.